Momenteel ervaren wij problemen met de internetverbinding. Hierdoor zijn wij telefonisch slecht bereikbaar. Excuses voor dit ongemak.

Een interview met Aphyta



Over de beginperiode, duurzaamheid en de toekomst.


“Ik heb mijn huis verkocht en van de overwaarde ben ik helemaal opnieuw begonnen met mijn bedrijf.”

De huidverzorgingsproducten van Aphyta zijn 100% natuurlijk en vrij van synthetische parfums, parabenen, PEG’s, synthetische conserveringsmiddelen, microplastics en dierlijke ingrediënten. Maar de eerste paar jaar na de oprichting van Aphyta liepen niet op rolletjes.


Een valse start 

“Ik heb het merk in 2018 opgericht, toen heette het nog Ava, maar ik kwam er het jaar daarna achter dat ik niet genoeg onderzoek had gedaan naar de naam. Omdat er al een merk bestond met dezelfde naam, kon ik de naam Ava helaas niet behouden. Toen is het even stil komen te staan en ben ik goed gaan nadenken over hoe ik het wilde aanpakken. Uiteindelijk heb ik mijn huis verkocht en ben ik van de overwaarde helemaal opnieuw begonnen.” Vertelt Ava Nouhet over de stroeve beginperiode.

In 2022 maakte het bedrijf een terugkeer als Aphyta, wat een samenvoeging is van ‘phyto’, het Latijnse woord voor plant, en ‘ava’ wat aanduidt dat de producten leven ademen, én wat uiteraard de naam is van de oprichter.



De verschillende lagen van duurzaamheid

“Er wordt naar alle gebieden van het product gekeken, want er zijn verschillende lagen om rekening mee te houden. We kijken natuurlijk naar de oorsprong van de plantaardige ingrediënten, dat ze zoveel mogelijk biologisch geteeld zijn, en dat ze zo veel mogelijk dicht bij huis worden gehaald, zodat er zo min mogelijk transport bij komt kijken. De materialen die we gebruiken voor de verpakkingen worden ook onder de loep genomen, we gebruiken bijvoorbeeld plantenafval uit de landbouw voor de doosjes.”

Zoveel mogelijk plasticvrij of alleen met gerecycled plastic werken is voor veel bedrijven een streven, uit onderzoek is zelfs gebleken dat bij sommige crèmes het maar beter is om plastic helemaal te vermijden.


“Ik heb wel gekeken naar het gebruik van gerecycled plastic, maar het gebruik daarvan in verpakkingen voor huidverzorgingsproducten is best wel complex. Als plastic gerecycled wordt, komt er heel veel verschillende soorten plastic op dezelfde hoop terecht, en soms zit er iets bij dat een chemische reactie op bepaalde verzorgingsproducten kan veroorzaken. Dus niet al het gerecyclede materiaal is geschikt voor verzorgingsproducten.”

“Ik heb zelf ook onderzoek gedaan naar de beste alternatieven voor het verpakkingsmateriaal en heb vooral heel veel rondgebeld. Sommige bedrijven gebruiken bijvoorbeeld veel suikerriet of glas, maar daar zitten ook voor- en nadelen aan. Het hang ook nog af van het type product en de ingrediënten.”


“Het zou fantastisch zijn als er meer onderzoek wordt gedaan, zodat mensen ook echt van de experts kunnen horen dat natuurlijke producten op verschillende gebieden beter zijn, dan is die aardolie-cosmetica ook niet meer nodig.”




Een blik op de toekomst
 

Wat ooit met drie producten is begonnen, is inmiddels uitgebreid naar vijf, én er zijn plannen voor extra uitbreiding in de toekomst.

“Uiteindelijk wil ik echt dat het een complete lijn gaat worden voor alles wat je in de badkamer gebruikt. Zoals zonnebrand, bodylotion en deodorant. Ik doe ook onderzoek bij huidige klanten om te kijken waar behoefte aan is.”

“Wat mooi zou zijn is als meer mensen gaan ontdekken dat natuurlijke producten niet alleen beter zijn voor het milieu, maar dat het ook voor je huid veel voordelen heeft,” vertelt Ava als we het hebben over de ontwikkelingen die ze graag nog zou zien. “Het zou fantastisch zijn als er meer onderzoek wordt gedaan, zodat mensen ook echt van de experts kunnen horen dat natuurlijke producten op verschillende gebieden beter zijn, dan is die aardolie-cosmetica ook niet meer nodig.”